Österledskolan

Österledskolan

onsdag 29 april 2015

Krönika åk 9


A är en jävligt överskattad bokstav….


…A är det som måste stå över hela mitt betyg så att jag garanterat kan komma in var jag vill.


Jag sitter här längst bak i klassrummet och skriver så pennan glöder för att hinna klart med uppsatsen som ska säkra mitt betyg. Jag blir så frustrerad, uppsatsen blir inte bra, texten får inget flyt, stavnigen ska inte ens diskuteras.


Och problemet är att egentligen kan jag det här. Jag vet vad skotten i Sarajevo är.


Men mina tankar börjar vandra. Jag tittar ut över mina klasskompisar. Alla har samma sammanbitna ansiktsuttryck. Jag kan till och med se svettpärlor i vissas ansikten. Jag inser att vi alla sitter i samma båt. Alla vill ja det där A i betyg.


Vad skulle hända om vi all gav upp. Om vi struntade i alla överskattade bokstäver. Om vi struntade i att betygpappret börjar påminna om Alfapet. Struntade i alla kraven och bara blev nöjda? Lite lättare sagt en gjort.


Men tiden är slut läraren samlar in uppsatserna.


Jag vet att min uppsats är rörig. Men faktan finns där. A finns där….


…..gömd bland stavfel och en kladdig handstil.
 
/Elev 9B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar