Österledskolan

Österledskolan

onsdag 15 april 2015

Krönika åk 9


Låsta dörrar

Jag blir mer och mer rädd för varje dag som går, varje gång jag slår upp tidningen ser jag alla notiser om inbrott. Jag tror att rädslan kommer ifrån när min grannar var på sin backgård och de lämnade dörren olåst och när de kom in så var det en gubbe hemma hos dom när de gick in.

Jag tänker att allt vore bättre om det var som förr. Tänk er att kunna lämna dörren helt öppen när ni går och veta att ingen går in där, att alla dina saker är kvar när du kommer tillbaka. Så tror jag att det var förr, då hade man inte låst då gjorde inte folk en massa inbrott. De hade mer respekt för varandra. Men om jag tänker efter var det verkligen bättre förr? Var det mindre inbrott för att folk bodde för långt ifrån varandra? Att allt var bra förr kanske bara är en bild hur vi uppfattar det, det är ju inte ofta du läser i tidnigen om inbrott från 60-70 talet eller längre bak. Jag vet ju inte hur det var förr. Jag säger inte att 2000-talet är en dålig tid. Tvärtom! Vi är säkrare när vi låser våra cyklar, skolor. Det minskar risken för inbrott. Det som också är bra är ju att vi har bättre larm, bättre säkerhet, mer poliser, securitas. Det negativa är att tiden är så modern och vi har utvecklas mycket så är det lättare att göra inbrott. Folk är mer kunniga idag.

Jag är fortfarande rädd även om vi har larm och lås hemma. Rädslan kommer från när mina storebröder som skrämde mig när jag var liten, de gömde sig bakom dörrar och hoppade fram och jag vart så rädd så jag satt hjärtat i halsgropen. Någonstans inom mig så tror jag väll att det ska stå någon i huset när jag kommer hem. Jag har låste dörr när jag är hemma själv. Det får mig inte att känna mig säker till 100% men jag känner mig säkrare. Jag blir fortfarande mer och mer rädd varje gång jag läser om det. Så för att inte vara lika rädd har jag bestämt mig för att sluta läsa om det.
Elev 9B

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar