Österledskolan

Österledskolan

måndag 11 maj 2015

Slutet på början av mitt liv

Sista chansen. Grundskolan är snart slut. Jag går i nian och det är bara några månader kvar innan sommarlov. Det gäller att ge allt nu i slutet, vissa ämnen kommer vi endast ha till jul och då vill jag vara nöjd med insatsen jag gjort. Det sista jag vill är att jag går ut genom dörren till klassrummet och känner mig missnöjd med provet jag precis gjort.

Men det är inte bara proven jag är orolig över, det är så mycket mer.                                  
Betygen jag kommer få, vilken linje till gymnasiet ska jag välja?                             
Kommer jag komma in på det jag vill? 
Kommer linjen vara för svår för mig?                                                                       
Eller kommer jag klara de nationella proven?
Ju mer jag tänker på det desto oroligare blir jag.  

Jag har fått så mycket information från de gånger man varit på de olika gymnasierna och när de kommit till skolan för att berätta om linjerna. Jag borde vara nöjd. Men det är jag inte, långt ifrån faktiskt. Jag får bara mer och mer frågor om allt som berör gymnasiet och inga av svaren hjälper något.                   
Den lilla skolan säger att det är bra med en liten skola medan den större säger att det är bra med en stor skola. En skola säger att man får åka med på resor en annan säger att man får egna datorer. Vissa säger att en linje inte alls är bra medan andra säger att den är jättebra.                                                                                                       
Jag blir helt förvirrad för varje gång jag tänker på det. Jag tror äntligen att jag kommit på vad jag vill göra så hittar jag något mer jag vill, och man har då hamnat på ruta ett IGEN.

Jag är trött på de lektioner som är totalt ointressanta och längtar tills gymnasiet då man riktar in sig lite mer på vad man själv är intresserad av.

Jag längtar också tills jag kan gå ut genom entré dörrarna till skolan med betygen i handen och vet att jag har ett helt sommarlov framför mig med allt roligt jag ska göra.                                                                                            
Då har jag lämnat alla nationella prov och slutbetyg för grundskolan bakom mig och jag har gjort allt jag kunnat.

Då kan jag börja ta nya tag.

Men det är fortfarande cirka ett halvår kvar till dess, jag går fortfarande i nian och grundskolan är snart slut.                                                                                          
Det gäller att ge ALLT nu i slutet, på början av mitt liv.
/Elev 9A

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar